DUIZEND-DINGEN-DOEKJE

Met enige argwaan volg ik de handelingen van de schoonmaakster. Zoals altijd was ze met een vriendelijke groet zojuist binnen gekomen om vervolgens met een zwierige slag de inboedel af te nemen, zoals ze elke week doet. In haar hand heeft ze een vochtig doekje, waarmee ze het gehele gebouw lijkt af te nemen. Het is een vochtig doekje waarmee ze in mijn beleving het stof van links naar rechts verplaatst. Maar ik ben geen kenner op dat gebied en wil niet de wijsneus uithangen, dus wellicht bezit het doekje voor mij verborgen krachten of eigenschappen. Als collega’s maken we er onderling weleens grappen over. Dat ze met hetzelfde doekje waarmee je toetsenbord nu wordt afgenomen zojuist nog het toilet heeft schoongemaakt. Gekkigheid natuurlijk, ze weet echt wel wat ze doet. Wat me wel opvalt is dat dergelijke doekjes breed inzetbaar zijn; het duizend-dingen-doekje.

Preventiemedewerkers worden ook nogal eens breed ingezet. Dat is niet zo gek. Het vakgebied leent zich daar namelijk uitstekend voor door de diversiteit in veiligheidsaspecten. Niet zelden is de preventiemedewerker een generalist die veiligheidskennis heeft van geluid, gebouwinrichting, trillingen, gevaarlijke stoffen, explosieveiligheid, psychosociale arbeidsbelasting (PSA), ergonomie, omgang met jeugdigen, straling, zwangerschap, RI&E, enz, enz. Lees mijn blog over molens bijvoorbeeld maar eens, waarin een aantal aspecten naar voren gehaald zijn. Langzaam groeit de generalist in zijn vak.

Als preventiemedewerker, bijvoorbeeld in de rol van arbocoördinator, is het soms heel verleidelijk om antwoord te geven op vragen die je eigenlijk niet goed kunt beantwoorden. Dit doe je vanuit de drive om vanuit je expertise behulpzaam te zijn. Maar bedenk goed waar je expertise precies ligt. Ken je beperkingen. Je hebt ergens de bel horen luiden, maar nu nog de klepel zien te vinden. Als generalist weet je namelijk overal iets van. Van het één net even iets meer als van het ander. Durf aan te geven dat je ergens eerst in moet duiken voordat je antwoord kunt geven of verwijs door naar iemand met kennis van zaken voor een goed advies en een houtsnijdend arbeidshygiënische strategie. Uiteindelijk is de klant daarbij gebaat. En dat is altijd het doel. De klant kan overigens zowel een interne als externe klant zijn.

Als preventiemedewerker signaleer je op basis van je brede blik (vanwege mogelijke overlap tussen veiligheidsaspecten), kennis en soms ook ervaring. Het is essentieel dat je niet alleen problemen brengt, maar ook de oplossing erbij. Ook dat vraagt een brede blik, kennis en ervaring. Liefst meerdere oplossingen zodat men zelf kan kiezen en daardoor verantwoordelijkheid neemt. Doe je dat niet, dan raak je draagvlak kwijt en daarmee ook effectiviteit.

Voor een deel ben je bewust onbekwaam. Voor een ander deel ben je wellicht ook onbewust onbekwaam. Dit komt omdat je bijvoorbeeld niet op de hoogte bent van de laatste wetswijzigingen of vakinhoudelijke ontwikkelingen of stand der techniek. Bijblijven dus. Ben je een zogenaamd kerndeskundige, dan kan certificering zeker als stok achter de deur helpen. Maar intrinsieke motivatie is uiteindelijk wat je echt verder helpt.

Ik wil niet zover gaan om preventiemedewerkers op één lijn met duizend-dingen-doekjes te plaatsen, maar de overeenkomst van breed inzetbaar is er. En in zekere zin lossen ze ook allebei een probleem op en doen ze dat beide aan de preventiekant. Maar beste schoenmaker, blijf wel bij je leest.

Ludolf

Wie is Ludolf Prins?
Ken je mijn arbogereedschap al?

Download nu gratis beleidsadvies

Signup now and receive an email once I publish new content.

I will never give away, trade or sell your email address. You can unsubscribe at any time.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *